• Ons onderwijs
  • Kleuters
  • Klas 1-2
  • Jaarfeesten
  • Veel gestelde vragen
  • Voor nieuwe ouders
  • Onze gemeenschap
  • Oudercommunicatie
  • Praktische informatie
  • Procedures
  • Schoolorganisatie
  • De vrijeschoolbeweging
  • Medezeggenschapsraad
  • Activiteitencommissie
  • Ouderbijdrage
  • ANBI
  • Protocollen
  • Vacatures
  • Spreekuur

Procedures

Procedures beperken wij tot een minimum maar zijn belangrijk om een-en-ander goed te laten verlopen op school. Op deze pagina vindt u informatie over:

  • Brengen
  • Halen
  • Gescheiden ouders
  • Klachten
  • Schorsing

 

Brengen

In het belang van de kinderen beginnen wij onze lessen graag in rust. Het is een goede gewoonte om kinderen tijdig naar school te brengen.

  • Om 8:20 uur gaat de bel. De kleuters mogen dan eerst naar binnen. Ouders kunnen op een rustige wijze mee naar binnen tot aan het lokaal.
     
  • De kinderen uit klas 1-2 vormen om 8:25 een rij op de aangewezen plek. Zij gaan na de kleuters met de leerkracht naar binnen. Ouders blijven buiten en nemen op het plein afscheid van hun kind voordat de rij zich vormt.
     
  • Wanneer de directie op het plein aanwezig is (meestal op dinsdag, woensdag en donderdag) dan kunnen ouders haar aanspreken met vragen, opmerkingen of noden. Voor langere gesprekken maakt u een afspraak.

Om 8.30 uur gaat de buitendeur dicht. 
Een keer te laat komen kan gebeuren. Het kind kan dan zachtjes, zonder te storen zo snel mogelijk de klas ingaan. Wanneer u regelmatig te laat komt wordt u hier op aangesproken.

^ naar boven

 

Halen

Wij sluiten onze lesdagen graag plezierig af. Het is een goede gewoonte om kinderen tijdig van school te halen. Bij het ophalen bent u welkom in de school. De schooldeur gaat elke dag open om 14:15 uur. U kunt uw kind ook op het schoolplein opwachten. Tijdens het ophalen is er ruimte om de leerkracht aan te spreken met korte vragen of opmerkingen. Voor lange gesprekken graag een aparte afspraak maken.

^ naar boven

 

Gescheiden ouders

 

Hier leest u onze procedure aangaande gescheidenouders: procedure volgt
 

^ naar boven

 

Klachten

Het is vervelend als u met een klacht rondloopt. Goede en oplossingsgerichte communicatie is dan belangrijk. De meeste klachten worden in fase 1 of 2 opgelost. Het oplossen van klachten vergt altijd, ook van u, een proactieve en oplossingsgerichte houding. De te doorlopen fasen zijn:

  1. Leerkracht
  2. Directie 
  3. MR 
  4. Bestuur
  5. Externe vertrouwenspersoon
  6. Onderwijsinspectie
     

1. Leerkracht
Betreft het iets in of om de klas dan is de leerkracht uw eerste aanspreekpunt. Komt u er met de leerkracht niet uit, verwijst de leerkracht naar directie of betreft het een organisatievraagstuk dan plant u zelf een afspraak met de directie op het spreekuur.

2. Directie
Om uw zorgen met de directie te bespreken kunt u een afspraak maken. 

3. MR
Soms kan de MR een bemiddelende rol spelen of onderzoeken of de klacht breed gedragen is. Dit kan de directie dan de handvatten geven een structurele ingreep te verrichten. Wanneer de MR (oudergeleding en personeelsgeleding) er samen met de klager en directie niet uitkomen, beslissen zij gezamenlijk of het gewenst is om de klacht bij het bestuur neer te leggen. Dit doen zij schriftelijk in een gezamenlijk geformuleerde hulpvraag.
 

4. Bestuur
Het bestuur neemt kennis van de klacht via de ingezonden hulpvraag. Na een telefoongesprek met alle hulpvragers wordt er een vergadering belegd waarin gezocht wordt naar een oplossing. Het bestuur kan een dwingende oplossing voordragen waardoor partijen het ongerief achter zich kunnen laten en weer samen naar de toekomst kunnen kijken.
 

5. Externe vertrouwenspersoon  
Wanneer de voorgaande stappen niet tot een oplossing hebben geleid, dan kan de klager de externe vertrouwenspersoon inschakelen. Dit kan ook te allen tijde wanneer de klager zich in zijn veiligheid bedreigd voelt. De externe vertouwenspersoon zal ook proberen tot een passende oplossing te komen.
 

6. Onderwijsinspectie
Tot slot kunt u een klacht indienen bij de onderwijsinspectie. Deze zal contact opnemen met het bestuur, het bestuur met de school. Stap 4 wordt in feite herhaald. Wanneer u eerder in het proces uw klacht indient bij de onderwijsinspectie zullen zij verwijzen naar ons klachtenprotocol. Mocht uw onvrede niet oplosbaar zijn in deze 6 stappen dan raden wij u aan een andere school te zoeken die u beter past.

^ naar boven

 

Schorsing

 

In uitzonderlijke gevallen kan er overgegaan worden tot schorsing. Hierbij wordt het schorsing- en verwijderingsprotocol gebruikt: protocol volgt


^ naar boven

Vrijeschool Lelystad

Maasstraat 29
8226 LP Lelystad

0320 203004

vrijeschoollelystad@kopwerk.nl

Social media


Zoeken


Locatie


Stuur ons gerust een bericht


Copyright 2023 - Vrijeschool Lelystad
Inloggen | Design by TADA! vormgeving en fotografie